9 powodów, dla których warto wypróbować gotowanie na parze

0
79

Tradycyjna polska kuchnia może bardzo wiele zyskać, jeśli dostosujemy jej przepisy do gotowania na parze. Nie brakuje w niej przecież warzyw, przypraw i mięsa, które dostarczają nie tylko wielu niezbędnych do życia składników spożywczych, ale także są bardzo smaczne. Przedstawiamy tylko 9 powodów, dla których warto wypróbować gotowanie na parze, ale sami użytkownicy parowarów z pewnością znajdą ich znacznie więcej.\

1. Gotowanie na parze zabiera niewiele czasu

Brak czasu jest częstą wymówką dla unikania przyrządzania zdrowych potraw. Jednak nie ma ona zastosowania w przypadku gotowania na parze, gdyż posiłki przygotowywane w ten sposób zajmują niewiele czasu. Wystarczy wspomnieć, że przyrządzenie pokrojonej piersi z kurczaka trwa 15 minut, brokułów – 10 – 15 minut, a kalafiora od 8 do 10 minut.

2. Po gotowaniu na parze nie trzeba dużo sprzątać

Przypalona patelnia, resztki potraw w garnkach – sprzątanie po obiedzie zabiera nie tylko dużo czasu, ale także sporo naszej energii. Gotowanie na parze pozwala tego uniknąć. Nie ma dymu, tłustych plam ani przypalonych kawałków jedzenia do skrobania z naczyń. Czyszczenie parowaru jest łatwe i zabiera mało czasu.

3. Gotować na parze można niemal wszystko

Na parze można z powodzeniem przyrządzać mięso: drób, wołowinę, jagnięcinę, a także ryby. Dzięki gotowaniu na parze mięso i ryby zachowują swoją objętość, wilgotność i smak. Warzywa nie tylko uzyskują doskonałą kruchość podczas takiej metody obróbki cieplnej, ale także zachowują znaczną ilość witamin i innych składników odżywczych, które traci się podczas tradycyjnego gotowania czy smażenia. Dobrym sposobem na sprawdzenie, czy nasze produkty gotowane na parze są gotowe, jest wbicie w nie ostrza cienkiego, kuchennego noża. Jeśli wchodzi w potrawę bez problemu, oznacza to, że jest ona gotowa do spożycia.

4. Gotowanie bez tłuszczu

 
Gotowanie na parze może odbywać się bez dodatku tłuszczu. Dzięki temu uzyskane potrawy są nie tylko mniej kaloryczne, ale także o wiele zdrowsze. Smażenie powoduje powstawanie szkodliwych toksyn, które mogą przyczyniać się do wywołania tak poważnych chorób, jak nowotwór. Nie ma jednak powodu, by unikać tłuszczu całkowicie. Dodanie odrobiny oliwy z oliwek do dania na parze nie tylko nie zaszkodzi naszemu zdrowiu, ale doda cennych składników.

5. Nie grozi nam rozgotowanie ani przypalenie potrawy

W instrukcjach dołączonych do parowarów znajdują się dokładne informacje dotyczące czasu gotowania poszczególnych produktów. Pozwala to na łatwiejsze kontrolowanie gotującej się potrawy, a spalenie jej jest niemal niemożliwe.
 

6. Potrawy mają lepszy smak

Produkty gotowane na parze lepiej zachowują swój naturalny smak niż gotowane w wodzie. Ta metoda gotowania potęguje również aromat dodawanych ziół. Do wołowiny polecamy dodać ząbek świeżego czosnku, a do warzyw idealna będzie pietruszka. 

7. Pożywienie gotowane na parze jest lekkostrawne

Osoby, które  muszą dbać o swój przewód pokarmowy, powinny sięgać po słodkie ziemniaki, fasolkę szparagową i awokado. Warzywa te są lekkostrawne, zwłaszcza, jeśli są podgotowane na parze.

8. Gotowanie na parze pozwala zachować witaminy, minerały i inne składniki odżywcze zawarte w naturalnych produktach

Zarówno podczas gotowania, jak i smażenia potraw, zawarte w produktach składniki odżywcze ulegają w dużej mierze zniszczeniu. Gotowanie na parze pozwala zachować większość tych składników. Dla porównania, gotowanie w wodzie pozbawia nas około 35% kwasu foliowego zawartego w produktach, podczas gdy gotowanie na parze – tylko 15%. Gotowanie w wodzie sprawia, że tracimy 25% witaminy C zawartej w pożywieniu, natomiast podczas gotowania na parze tracimy 15% zawartości tej witaminy. Brokuły gotowane na parze zawierają o ponad 40% więcej glukozynolanów (składników o działaniu przeciwnowotworowym) niż brokuły z wody.

9. Wszyscy specjaliści polecają gotowanie na parze

Gotowanie na parze zalecane jest nie tylko przez lekarzy i dietetyków, ale także przez samych kucharzy, którzy chętnie wykorzystują tę metodę w swojej pracy. Taki sposób gotowania pozwala oszczędzić czas, zachować najcenniejsze składniki odżywcze, a także ułatwia utrzymanie kuchni w czystości.

Dajcie znać jakie są Wasze opinie i wrażenia z gotowania potraw na parze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here