Witamina A

0
166

Witamina A jest składnikiem ważnym dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i rozrodczego. Jej brak powoduje zaburzenia wzroku i komunikacji międzykomórkowej. Wspiera wzrost komórek, odgrywając ogromną rolę w pracy serca, płuc, nerek i innych organów. Jednocześnie, witamina A jest składnikiem łatwo dostępnym, dlatego warto wiedzieć, co jeść, aby dostarczać organizmowi jej odpowiednie ilości.

Witamina A w dwóch postaciach

W pokarmach spożywanych przez człowieka dostępne są dwie postaci witaminy A: preformowane retinoidy oraz karotenoidy prowitaminy A. Pierwszą postać witaminy A możemy spotkać w pokarmach pochodzenia zwierzęcego: nabiale, rybach i mięsie (szczególnie w wątrobie). Karotenoidy prowitaminy A to barwniki znajdujące się w roślinach, które po spożyciu są przekształcane przez nasz organizm w witaminę A. Większość zapasów witaminy A przechowywana jest w wątrobie.

Rekomendowane dawkowanie

Dawki witaminy A, jakie są potrzebne człowiekowi do prawidłowego funkcjonowania, zależą od jego płci i wieku. Niemowlęta do 6 roku życia potrzebują dziennie 400 µg witaminy A. Od 7 do 12 miesiąca życia ich zapotrzebowanie wzrasta do 500 µg , by następnie zmaleć do 300 µg w 1 – 3 roku życia. Od 4 do 8 roku życia zarówno dziewczynki, jak i chłopcy, potrzebują 400 µg witaminy A do prawidłowego funkcjonowania organizmu, natomiast w wieku 9 – 13 lat – 600 µg . Chłopcy w wieku od 14 lat do końca życia potrzebować będą 900 µg witaminy A, natomiast dziewczynki – 700 µg . Wyjątek stanowią tu okresy ciąży i laktacji (więcej informacji dla kobiet w ciąży znajdziesz w serwisie mynta.pl), kiedy to kobieta będzie potrzebować od 750 do 1300 µg witaminy A.

Witamina A z warzyw i owoców
Witamina A z warzyw i owoców

Gdzie znajdziemy witaminę A?

Najwyższe stężenia witaminy A znajdują się w wątrobie zwierząt i olejach pochodzących z ryb. Większość karetonoidów witaminy A pochodzi z warzyw o zielonych liściach. Pozyskujemy ją także z żółtych i pomarańczowych warzyw, pomidorów, owoców i niektórych olejów tłoczonych z warzyw. Jaka dieta sprzyja przyjmowaniu odpowiednich dawek witaminy A?

  • Dieta zawierająca duże ilości warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, pełnotłustego mleka, produktów mlecznych i olejów,
  • Dieta, w której znajdują się płatki śniadaniowe wzbogacone witaminą A,
  • Dieta zawierająca produkty białkowe takie jak owoce morza, chude mięso, drób, ryby, jaja, warzywa strączkowe (fasola i groszek), orzechy, nasiona, produkty sojowe,
  • Dieta, w której ogranicza się spożywanie tłuszczy trans, cukru i soli,
  • Dieta, która zapewnia organizmowi odpowiednią dawkę kalorii.

Niedobór witaminy A

Niedobór witaminy A najczęściej występuje w krajach rozwijających się, gdzie mieszkańcy z powodu biedy nie mogą spożywać wystarczającej ilości produktów zawierających tę witaminę. Jej niedobór w większości pojawia się w okresach, kiedy organizm potrzebuje jej największych. Są to: okres niemowlęctwa, dzieciństwo, ciąża i laktacja. Jednym z objawów zbyt niskiego poziomu witaminy A w organizmie jest tak zwana kurza ślepota, objawiająca się trudnościami w widzeniu o zmierzchu i w ciemności. Osoby, w których organizmie występuje niski poziom witaminy A, mają również często niedobór żelaza, co prowadzi do anemii.

Niedobory witaminy A
Niedobory witaminy A

Nadmiar witaminy A

Witamina A rozpuszcza się w tłuszczach, dlatego organizm magazynuje jej nadwyżkę w wątrobie. Nadmiar preformowanej witaminy A może prowadzić do poważnego zatrucia (zwanego hiperwitaminozą). Długotrwałe przyjmowanie nadmiernych dawek witaminy A prowadzi do zawrotów głowy, mdłości, bólów głowy, podrażnienia skóry, bólu w stawach i kościach, a w poważnych przypadkach nawet śpiączki i śmierci. Przyjmowanie dużych ilości karotenoidów prowitaminy A nie jest związane z poważniejszymi działaniami ubocznymi.

Witamina A dla urody

Witamina A jest składnikiem odżywczym, który wpływa na stan naszej skóry, włosów i paznokci. Jeśli w organizmie zaczyna jej brakować, skóra staje się matowa i sucha, a na ramionach może pojawić się tak zwana gęsia skórka. Witamina ta jest również nazywana przeciwutleniaczem, ponieważ chroni organizm przed uszkodzeniami, jakie wywołują wolne rodniki. To z kolei chroni nasz organizm przed różnymi chorobami i pojawieniem się przedwczesnych oznak starzenia się.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here