Witamina B2 – funkcje, objawy niedoboru i interakcje z lekami

0
167

Witamina B2, zwana również ryboflawiną, należy do 8 witamin z grupy B (B – complex). Wszystkie one wspomagają organizm w przekształcaniu pokarmu (węglowodanów) na „paliwo” (glukozę), która używana jest do produkcji energii. Ryboflawina ma również inne zadania, a jej niedobór może wywołać poważne konsekwencje zdrowotne.

Funkcje witaminy B2 w organizmie

Witamina B działa jak przeciwutleniacz, zwalczając szkodliwe cząsteczki w organizmie zwane wolnymi rodnikami. Mogą one powodować uszkodzenia w komórkach DNA i biorą udział w procesie starzenia się i powstawania chorób, na przykład chorób serca i raka. Przeciwutleniacze, takie jak ryboflawina, poprzez swoje działanie mogą przeciwdziałać uszkodzeniom wywoływanym przez wolne rodniki. Witamina B2 wspomaga również organizm w przekształcaniu witaminy B6 i kwasu foliowego w czynne postacie. Bierze udział w procesie wzrostu i produkcji czerwonych krwinek.

Objawy niedoboru witaminy B2

Większość zdrowych ludzi, stosujących zbilansowaną dietę, ma w swoim organizmie wystarczającą ilość witaminy B2. Jednak osoby starsze, osłabione lub nadużywające alkoholu mogą być narażone na ryzyko wystąpienia jej niedoboru. W takim wypadku mogą pojawić się następujące objawy:

  • Zmęczenie,
  • Problemy gastryczne,
  • Popękane i bolące kąciki ust,
  • Opuchnięty, czerwony język,
  • Obrzęk i ból gardła,
  • Nadwrażliwość na światło.
Witaminę B2 można znaleźć między innymi w brokułach
Witaminę B2 można znaleźć między innymi w brokułach

Źródła witaminy B2

Witamina B2 znajduje się w wielu produktach, jakie są nam dostępne. Znaleźć można ją w mięsie, ziarnach z pełnego przemiału, migdałach, drożdżach, zarodkach pszenicy, dzikim ryżu, grzybach czy ziarnach soi. Występuje także w produktach mlecznych takich jak mleko, jogurt i jajka. Brokuły, brukselka i szpinak są również cennym źródłem witaminy B2. Wzbogacane są w nią także mąka i płatki śniadaniowe.

Co niszczy witaminę B2?

Światło niszczy ryboflawinę, dlatego produkty z zawartością tej witaminy powinny być przechowywane w zaciemnionych miejscach. Nie jest wrażliwa na wysoką temperaturę, ale rozpuszcza się w wodzie, dlatego tracimy ją podczas namaczania produktów lub gotowania.

Dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę B2

Jak w przypadku wszystkich suplementów diety, przed ich spożyciem warto poradzić się lekarza. Jest to konieczne w przypadku, gdy chcemy podawać je dziecku. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B2 u dzieci zależy od wieku i płci i przedstawia się następująco:

  • Niemowlęta do 6 miesiąca życia: 0,3 mg,
  • Niemowlęta od 7 do 12 miesiąca życia: 0,4 mg,
  • Dzieci od 1 do 3 roku życia: 0,5 mg,
  • Dzieci od 4 do 8 roku życia: 0,6 mg,
  • Dzieci od 9 do 13 roku życia: 0,9 mg,
  • Chłopcy od 14 do 18 roku życia: 1,3 mg,
  • Dziewczynki od 14 do 18 roku życia: 1 mg.

Z kolei dzienne zapotrzebowanie na witaminę B2 u dorosłych powyżej 18 roku życia przedstawia się następująco:

  • Mężczyźni: 1,3 mg,
  • Kobiety: 1,1 mg,
  • Kobiety w ciąży: 1,4 mg,
  • Kobiety karmiące piersią: 1,6 mg.

O diecie dla kobiet w ciąży i karmiących piersią można uzyskać cenne informacje na stronie mynta.pl.
Ryboflawina jest najlepiej wchłaniana przez organizm, kiedy przyjmuje się ją pomiędzy posiłkami.

Witaminę B1 najlepiej przyjmować pomiędzy posiłkami w ciągu dnia
Witaminę B1 najlepiej przyjmować pomiędzy posiłkami w ciągu dnia

Nadmiar witaminy B2 w organizmie

Nawet duża ilość ryboflawiny w organizmie nie powinna wywoływać niepożądanych objawów. Jednak przyjmowanie wyjątkowo wysokich dawek może skutkować pojawieniem się następujących symptomów:

  • Świąd,
  • Uczucie odrętwienia,
  • Uczucie pieczenia lub kłucia,
  • Pomarańczowe zabarwienie moczu,
  • Nadwrażliwość na światło.

Przyjmowanie jednej witaminy z grupy B może zaburzyć równowagę w działaniu innych witamin z tej grupy. Dlatego też, jeśli istnieje konieczność uzupełnienia braku którejkolwiek z nich, najlepiej jest stosować witaminę B – complex.

Możliwe interakcje z lekami

Witamina B2 może wchodzić w interakcje z różnymi lekami. Do grupy tej należą leki antycholinergiczne, stosowane miedzy innymi w leczeniu astmy, depresji czy choroby lokomocyjnej. Ryboflawina wpływa niekorzystnie na wchłanianie i skuteczność działania antybiotyku o nazwie Tetracyklina. Jeśli lekarz zaleci jednoczesne podawanie witaminy B2, należy ją przyjmować osobno, o innej porze dnia niż antybiotyk. Ryboflawina może wchodzić również w interakcje z lekami takimi jak trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne, leki przeciwpsychotyczne, a także Methotrexate, Dilantin, Probenecyd i tiazydowe leki moczopędne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here