Witamina B3 – jej funkcje, źródła i objawy niedoboru

0
292

Witamina B3 jest jedną z 8 witamin należących do witamin grupy B. Znana jest również jako niacyna (kwas nikotynowy) i witamina PP i występuje w trzech różnych formach. Jak wszystkie witaminy z grupy B, tak również witamina B3 bierze udział w przekształcaniu węglowodanów z pokarmu w glukozę, dzięki której produkowana jest energia. Prócz tych podstawowych zadań niacyna spełnia jeszcze wiele innych funkcji w organizmie. Zarówno jej niedobór, jak i nadmiar mogą powodować przykre dolegliwości.

Funkcje witaminy B3 w organizmie

Witamina B3 wpływa na stan włosów i skóry
Witamina B3 wpływa na stan włosów i skóry
Niacyna wspomaga produkcję hormonów płciowych oraz związanych ze stresem, między innymi w gruczołach nadnerczy. Odgrywa również ważną rolę w utrzymywaniu prawidłowego krążeniu krwi i zmniejsza stany zapalne. Reguluje poziom cholesterolu i wpływa na stan włosów i skóry. Witamina B3, jak wszystkie witaminy z grupy B, jest rozpuszczalna w wodzie, co oznacza, że organizm nie może jej magazynować.

Niedobór witaminy B3

Zbilansowana dieta zapewnia dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości witaminy B3. Obecnie w krajach rozwiniętych jej niedobór występuje rzadko. Główną przyczyną jej zbyt niskiego poziomu w organizmie jest alkoholizm. Symptomy niedoboru witaminy B3 obejmują:

  • Niestrawność,
  • Zmęczenie,
  • Owrzodzenia w jamie ustnej,
  • Pieczenie w jamie ustnej,
  • Wymioty,
  • Słabe krążenie krwi
  • Depresję.

Ciężki niedobór niacyny w organizmie może prowadzić do choroby o nazwie pellagra. Objawia się ona pękaniem i łuszczeniem się skóry, demencją i biegunką. Pellagrę leczy się odżywczą dietą i podawaniem suplementów w postaci witaminy B3.

Źródła witaminy PP

Do najlepszych źródeł witaminy PP należą: buraki, drożdże, wątroba wołowa, nerki wołowe, ryby, pestki słonecznika i orzeszki ziemne. Niacyną wzbogaca się również chleb i płatki zbożowe. Ponadto, w niektórych produktach znaleźć też można tryptofan, aminokwas, który organizm przekształca w niacynę. Należą do nich: drób, czerwone mięso, jajka i produkty mleczne.

Dostępne formy witaminy B3

Witamina B jako suplement diety może występować w różnych formach:

  • Niacynamidu,
  • Niacyny,
  • Inositolu hexaniacinate.

Niacyna może mieć postać zwykłych tabletek bądź tabletek o opóźnionym uwalnianiu. Ta druga forma, podobnie jak kapsułki, mogą powodować uszkodzenia wątroby. Bez względu na to, w jakiej postaci niacynę stosuje pacjent, lekarz zaleca systematyczne badania wątroby w okresie przyjmowania wysokich dawek (powyżej 100 mg dziennie).

Zapotrzebowanie na niacynę

Zalecane dzienne zapotrzebowanie na witaminę B3 u osób zdrowych przedstawia się następująco:

  • Niemowlęta do 6 miesiąca życia: 2 mg,
  • Niemowlęta od 7 miesiąca życia do 1 roku: 4 mg,
  • Dzieci od 1 do 3 roku życia: 6 mg,
  • Dzieci od 4 do 8 roku życia: 8 mg,
  • Dzieci od 9 do 13 roku życia: 12 mg,
  • Chłopcy od 14 do 18 roku życia: 16 mg,
  • Dziewczęta od 14 do 18 roku życia: 14 mg,
  • Mężczyźni powyżej 19 roku życia : 16 mg,
  • Kobiety powyżej 19 roku życia: 14 mg,
  • Kobiety w ciąży: 18 mg,
  • Kobiety karmiące piersią: 17 mg.

Witaminę B3 należy przyjmować z posiłkiem, aby uniknąć podrażnienia żołądka.

Ostrzeżenia

Zażywanie suplementów zawierających witaminę B3 powinno odbywać się pod ścisłą kontrolą lekarza. Stosowanie wysokich dawek (powyżej 50 mg dziennie) może wywołać objawy niepożądane takie jak biegunka, uczucie mrowienia na twarzy i klatce piersiowej, ból głowy, zaczerwieniona i zaogniona skóra oraz dolegliwości żołądkowe. Niacyna i niacynamid mogą zaostrzać alergię poprzez zwiększanie poziomu histaminy w organizmie. W przypadku zażywania wysokich dawek, służących obniżeniu cholesterolu lub do leczenia innych chorób, mogą wystąpić uszkodzenia wątroby lub wrzody żołądka.

Witamina B3 może wchodzić w interakcje z lekami
Witamina B3 może wchodzić w interakcje z lekami

Możliwe interakcje z lekami

Witamina B3 może wchodzić w reakcje z niektórymi lekami. Osoby stosujące leki lub regularnie pijące alkohol nie powinny zażywać witaminy B3 bez uprzedniej konsultacji z lekarzem. Leki, z którymi niacyna może wchodzić w interakcje, obejmują: Tetracyklinę, Aspirynę, niektóre leki przeciwdrgawkowe, leki rozrzedzające krew, leki obniżające ciśnienie, leki obniżające poziom cholesterolu, statyny, leki przeciwcukrzycowe, jak również plastry nikotynowe.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here