Witamina B5 – nie tylko dla urody

0
173

Witamina B5, zwana także kwasem pantotenowym, jest jedną z 8 witamin z grupy B. Wszystkie one biorą udział w przekształcaniu węglowodanów w glukozę, którą następnie organizm zużywa do produkcji energii. Witamina B – complex jest niezbędna dla utrzymania zdrowych włosów, skóry, oczu i wątroby. Wpływa na prawidłową pracę układu nerwowego. Kwas pantotenowy, podobnie jak pozostałe witaminy z grupy B, rozpuszcza się w wodzie, co oznacza, że nie może być magazynowany przez organizm.

Funkcje witaminy B5

Kwas pantotenowy jest składnikiem, który odgrywa ważną rolę w produkcji czerwonych krwinek, jak również hormonów płciowych i hormonów stresu. Powstają one w nadnerczach, niewielkich gruczołach znajdujących się nad nerkami. Witamina B5 zapewnia także prawidłową pracę układu trawiennego i wspomaga organizm w wykorzystywaniu innych witamin, szczególnie witaminy B2 (ryboflawiny). Nazywana jest niekiedy „witaminą antystresową”, jednak jak dotąd nie udowodniono naukowo, że wspomaga organizm w sytuacjach stresowych. Kwas pantotenowy syntetyzuje cholesterol. Jego pochodna, zwana pantetyną, poddawana jest obecnie badaniom, które mają potwierdzić jej skuteczność w obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi.

Niedobór witaminy B5

Witamina B5 znajduje się w wielu produktach spożywanych na co dzień, dlatego jej niedobór w organizmie spotyka się rzadko. Istnieje jednak grupa osób, które mogą być na niego szczególnie narażone. Dotyczy to sportowców wyczynowych, ludzi starszych, a także przemęczonych i pozostających pod wpływem stałego stresu. O niedoborze witaminy B5 w organizmie mogą świadczyć następujące symptomy:

  • Skurcze w kończynach górnych i dolnych,
  • Sztywność i bóle mięśni i stawów,
  • Popękane kąciki ust, a niekiedy też oczu,
  • Zmęczenie,
  • Rozdrażnienie,
  • Bezsenność,
  • Odrętwienie,
  • Wypadanie włosów.

Niedobór witaminy B5 to także jedna z przyczyn gośćca.

Na niedobór witaminy B5 mogą być narażeni sportowcy wyczynowi
Na niedobór witaminy B5 mogą być narażeni sportowcy wyczynowi

Źródła witaminy B

Nazwa kwasu pantotenowego ma swoje korzenie w greckim słowie “pantos”, oznaczającym “wszędzie”. Kwas ten można znaleźć w ogromnej ilości produktów spożywczych. Jest to jednak witamina, którą łatwo stracić podczas przetwarzania żywności. Surowe mięso, świeże warzywa i ziarna z pełnego przemiału zawierają o wiele więcej witaminy B5 niż te same produkty, które zostały przetworzone czy zamrożone. Najbogatsze źródła kwasu pantotenowego znajdują się w drożdżach piwnych, kukurydzy, kalafiorze, jarmużu, brokułach, pomidorach, awokado, roślinach strączkowych, soczewicy czy żółtku jaja. Mięso również zawiera duże ilości tej witaminy, zwłaszcza wołowina, indyk, kaczka i kurczak. Ponadto, znajdziemy ją w zielonym groszku, orzeszkach ziemnych, nasionach słonecznika oraz pełnoziarnistym pieczywie i płatkach zbożowych.

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę B5

W przeciwieństwie do innych witamin, kwas pantotenowy nie ma jednoznacznie określonej dawki dziennej potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poniżej podane ilości witaminy B5 są jedynie sugerowane przez ekspertów:

  • Niemowlęta do 6 miesiąca życia: 1,7 mg,
  • Niemowlęta od 7 do 12 miesiąca życia 1,8 mg,
  • Dzieci w wieku 1 – 3 lat: 2 mg,
  • Dzieci w wieku 4 – 8 lat: 3 mg,
  • Dzieci w wieku 9 – 13 lat: 4 mg,
  • Młodzież w wieku 14 – 18 lat: 5 mg,
  • Osoby powyżej 19 roku życia: 5 mg,
  • Kobiety w ciąży: 6 mg,
  • Kobiety karmiące piersią: 7 mg.

W przypadku niektórych chorób lekarz może zalecić przyjmowanie wyższych dawek witaminy B5.

Kukurydza jest bogatym źródłem witaminy B5
Kukurydza jest bogatym źródłem witaminy B5

Ostrzeżenia

Lekarze uważają, iż przyjmowanie witaminy B5 w sugerowanych dziennych dawkach jest bezpieczne dla zdrowia. Jednak istnieją pewne środki ostrożności, o których warto pamiętać, gdyż nadmiar witaminy B5 może wywołać biegunkę i zwiększać ryzyko krwawienia:

  • Witamina B5 wchodzi w interakcje z niektórymi lekami, dlatego jej przyjmowanie powinno się odbywać za zgodą lekarza.
  • Kobiety w ciąży i karmiące piersią nie powinny przyjmować dawek witaminy B5 większych niż zalecana, chyba że lekarz zaleci inaczej.
  • Kwas pantotenowy należy popijać wodą i przyjmować najlepiej po jedzeniu.
  • Przyjmowanie jednej z witamin z grupy B przez dłuższy czas może skutkować brakiem równowagi w działaniu innych witamin z tej grupy. Dlatego też najlepiej jest stosować preparat zawierający witaminę B – complex.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here