Witamina B9 – kwas foliowy

0
143

Witamina B9 (kwas foliowy) to jedna z witamin z grupy B. Rozpuszcza się w wodzie, co oznacza, że organizm nie może jej magazynować, a jej nadmiar wydalany jest z moczem. Dlatego też jej ilość powinna być na bieżąco uzupełniana poprzez stosowanie odpowiedniej diety, a w niektórych przypadkach poprzez suplementację.

Działanie kwasu foliowego

Witamina B9 jest składnikiem niezbędnym do tego, by organizm mógł odpowiednio funkcjonować. Jedną z nich jest syntetyzowanie komórek DNA i RNA. Jest więc potrzebny każdej komórce naszego ciała. Ponadto, kwas foliowy wspomaga wzrost i podział komórek i bierze udział w produkcji czerwonych komórek krwi. Ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Niektóre badania sugerują nawet, ze suplementacja kwasem foliowym może poprawiać pamięć. Odpowiednia ilość tego składnika w organizmie ciężarnej kobiety zapobiega uszkodzeniom cewy nerwowej u dziecka, a co za tym idzie, poważnym uszkodzeniom płodu.

Kwas foliowy w ciąży

Odpowiednia ilość kwasu foliowego w organizmie kobiety ciężarnej zapobiega uszkodzeniom cewy nerwowej u płodu. Z cewy nerwowej tworzy się zarówno rdzeń kręgowy, jak i mózg. Jej uszkodzenie to poważna wada wrodzona rdzenia kręgowego (na przykład rozszczep kręgosłupa tylny) i mózgu (bezmózgowie). Mogą one mieć miejsce na krótko po zapłodnieniu, nawet zanim kobieta zorientuje się, że jest w ciąży. Dlatego też kobiety powinny zażywać kwas foliowy co najmniej na miesiąc przed możliwym zapłodnieniem. Jeśli nie jest to możliwe, najlepiej jak najszybciej rozpocząć suplementację witaminą B9. Pierwszy miesiąc ciąży to czas, w którym tworzy się i rozwija cewa nerwowa.

Kwas foliowy dla mężczyzn

Choć o kwasie foliowym często wspomina się w kontekście ciąży u kobiet, to najnowsze badania wykazują, że jego niedobór może wpływać również niekorzystnie na jakość plemników. Jeśli brakuje w nich witaminy B9, istnieje zagrożenie powstania zaburzeń rozwojowych u płodu. Ponadto, niedobór tej witaminy zmniejsza męską płodność.

Kwas foliowy jest ważnym składnikiem dla zdrowia płodu. O jego właściwy poziom w organizmie powinna dbać zarówno przyszła mama, jak i tata
Kwas foliowy jest ważnym składnikiem dla zdrowia płodu. O jego właściwy poziom w organizmie powinna dbać zarówno przyszła mama, jak i tata

Niedokrwistość z niedoboru kwasu foliowego

W niektórych przypadkach może wystąpić niedokrwistość z niedoboru kwasu foliowego. Są na nią narażone osoby, które przyjmują w pożywieniu zbyt małą ilość witaminy B9 i osoby cierpiące na anemię sierpowatą, alkoholizm czy niewydolność nerek. Przyjmowanie niektórych leków może zwiększać ryzyko wystąpienia niedokrwistości z niedoboru witaminy B9 (na przykład leki na reumatoidalne zapalenie stawów czy leki przeciwnowotworowe). Objawy niedokrwistości z niedoboru kwasu foliowego obejmują:

  • Zmęczenie,
  • Roztargnienie,
  • Rozdrażnienie,
  • Utrata apetytu,
  • Utrata wagi.

Inne zagrożenia płynące z niedoboru kwasu foliowego w organizmie

Prócz niedokrwistości niedobór witaminy B9 może również zwiększać ryzyko ponownego zawału serca, udaru, a także niektórych nowotworów (w tym nowotworu żołądka), depresji oraz chorób o podłożu alergicznym.

Nadmiar witaminy B9 w organizmie

Niedobory witaminy B9 i B12 powodują podobne symptomy, dlatego przyjmowanie dużych dawek witaminy B9 może nie przynieść spodziewanych rezultatów, jeśli u pacjenta występuje jednoczesny niedobór witaminy B12. Nadmiar kwasu foliowego jest usuwany z organizmu wraz z moczem, a suplementacja trwająca dłuższy czas może spowodować uszkodzenia nerek. Przyjmowanie dawek większych niż 1500μg na dobę może wywołać nudności, utratę apetytu i wzdęcia.

Owoce cytrusowe są dobrym źródłem kwasu foliowego
Owoce cytrusowe są dobrym źródłem kwasu foliowego

Źródła witaminy B9

Witamina B6 jest wrażliwa na wysokie temperatury. Najlepiej jest nie poddawać ich obróbce termicznej lub wybrać sposób podgrzewania, który w jak najmniejszym stopniu pozbawi nas tego składnika, na przykład gotowanie na parze. Najlepszym naturalnym źródłem kwasu foliowego są:

  • Szparagi, brokuły, brukselka, kapusta, sałata, kalafior, groszek, szpinak,
  • Drożdże,
  • Żółtko jaja,
  • Soczewica,
  • Mleko,
  • Papaja, kiwi, pomarańcze,
  • Nasiona słonecznika.

Interakcje kwasu foliowego z lekami

Niektóre leki mogą obniżać poziom kwasu foliowego w organizmie. Należą do nich:

  • Doustne środki antykoncepcyjne,
  • Leki przeciwpadaczkowe (prymidon, fenobarbital, fenytoina),
  • Leki przeciwgruźlicze,
  • Antagoniści kwasu foliowego (metotreksat, aminopteryna, sulfasalazyna, sulfonamidy).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here